قانون رتبه بندی فرهنگیان چیست؟
بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی قانون رتبه بندی فرهنگیان از موضوعات مهمی است که در راستای بهبود سطح معیشتی معلمان و همچنین در جهت ارتقای شایستگی حرفهای معلمان اهمیت زیادی دارد. این قانون متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش آموزان نیز میباشد.
زمان اجرای قانون رتبه بندی فرهنگیان چه تاریخی است؟
پانزدهم اسفند ماه سال 1400 این قانون به تصویب مجلس و سپس در تاریخ ۱۶ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به تصویب شورای نگهبان رسیده است. رئیس جمهور نیز در تاریخ ۲۳ اسفندماه همان سال این قانون را جهت اجرایی شدن به وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کل کشور ابلاغ نموده است.
معلمان براساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفه ای و تجربه خود در رتبه های پنجگانه به ترتیب زیر قرار می گیرند:
• آموزشیار معلم
• مربی معلم
• استادیار معلم
• دانشیار معلم
• استاد معلم
حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب (۱۵) و (۲۱) سال است
طرح رتبه بندی معلمان در جهت بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان به تصویب رسید و هدف کلی این طرح تعیین سطع معلمان بر اساس شایستگیها میباشد .
رتبه بندی معلمان طرحی است که به منظور افزایش درجه معلمان و کیفیت آموزشهای ارائه شده در مدارس تصویب شده است، هدف اصلی رتبه بندی فرهنگیان افزایش حقوق معلمان نیست اما منجر به افزایش حقوق میشود.
کدام افراد مشمول رتبه بندی میشوند؟ (مشمولان و غیر مشمولان طرح رتبه بندی معلمان)
طرح رتبه بندی معلمان شامل تمامی معلمان و همچنین معلمان شاغل در آموزش و پرورش میشود.
افراد زیر مشمول رتبه بندی هستند :
از متقاضیان طرح رتبه بندی معلمان ، فرهنگیانی هستند که در حکم پرسنلی آنها یکی از عبارات زیر درج شده است :
• آموزگار
• دبیر
• هنرآموز
• مربی امور تربیتی
• مشاوره واحد آموزشی
• مراقبت سلامت
• مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی
افراد زیر مشمول رتبه بندی نیستند :
توجه: کادر اداری آموزش و پرورش مشمول طرح رتبه بندی معلمان نمیشوند.
• نیروهای اداری و مالی
• نیروهای بدون کد شناسه استخدام
• معلمانی که در پست های کمتر از مدرک کارشناسی مشغول می باشند.
• افرادی که از حقوق بیش از یک صندوق بهره مند هستند.
• معلمان طرح مهرآفرین
• حق التدریسان
• معلمان قراردادی
• سرباز معلم
• دانشجو معلم ها
• مامورین به سایر دستگاه ها با پرداخت حقوق از مبادا یا مقصد به جز دانشگاه فرهنگیان
• بازنشستگان قبل از تاریخ 31 شهریور ماه 1400
• مامورین به مدارس غیردولتی
• نیروهای مازاد مدارس
• افرادی که در مرخصی بدون حقوق و یا انفصال به سر می برند.
• افراد مشغول به تحصیل
• افرادی که به هر دلیلی حقوق دریافتی آن ها قطع شده است.
رتبه بندی معلمان جدید الاستخدام
نو معلمان یا معلمان جدید الاستخدام آموزش و پرورش که فاقد رتبه هستند نیز مشمول طرح رتبه بندی معلمان شده و میتوانند در زمان اعلام شده نسبت به بارگذاری اسناد و مدارک خود جهت کسب امتیازات و افزایش حقوق اقدام نمایند.
عوامل موثر در رتبه بندی معلمان 1403
شایستگی های عمومی
خود اظهاری
موارد شایستگی های تخصصی
خود اظهاری
مدرک تحصیلی
دستاورد ها و خلاقیت های نو آوری
تالیف و تدوین کتاب
تالیف و تدوین مقاله
شایستگی های حرفه ای
خود اظهاری
کسب مقام در مسابقات، رویداد ها و جشنواره ها
طرح های آموزشی
مشارکت در کارگاه ها و شورا ها
یادگیری مداوم، خلاقیت و نو آوری
تجربه
سنوات خدمت
دریافت تقدیر نامه
دوره ضمن خدمت
ارزشیابی عملکرد سالیانه
سابقه تدریس به همکاران
شرایط اخذ رتبه های پایه ، ارشد ، خبره و عالی حرفه ای
شرایط رتبه بندی معلمان شامل برخورداری از سوابق کاری لازم و همچنین گذراندن دوره های ضمن خدمت فرهنگیان است که برای هر یک از رتبه های پایه ، ارشد ، خبره و عالی حرفه ای میزان سوابق کاری و ساعات گذرانده شده ضمن خدمت فرهنگیان ، به شرح زیر می باشد :
رتبه 1 نظام رتبه بندی معلمان:
سابقه کاری حداقل 2 سال
گذراندن حداقل 120 ساعت دوره های آموزشی ضمن خدمت فرهنگیان
حداقل 60 درصد از هر کدام از صلاحیت های عمومی ، تخصصی و حرفه ای معلمی
حداقل امتیاز ارزیابی عملکرد در دو سال 75 درصد باشد.
کسب حداقل نمره 50 در آزمون
رتبه 2 نظام رتبه بندی معلمان:
سابقه کاری حداقل 6 سال و چهار سال سابقه در رتبه 1
گذراندن حداقل 180 ساعت دوره های آموزشی ضمن خدمت فرهنگیان
حداقل 65 درصد از هر کدام از صلاحیت های عمومی ، تخصصی و حرفه ای معلمی
حداقل ارزشیابی 80 درصد (امتیاز سه سال اخیر نباید از 75 کمتر باشد.)
کسب حداقل نمره 55 در آزمون
رتبه 3 نظام رتبه بندی معلمان
سابقه کاری حداقل 12 سال و سه سال سابقه در رتبه 2
گذراندن حداقل 150 ساعت دوره های آموزشی ضمن خدمت فرهنگیان
حداقل 85 درصد امتیاز ارزشیابی
حداقل 70 درصد از هر کدام از صلاحیت های عمومی ، تخصصی و حرفه ای معلمی
کسب حداقل نمره 65 در آزمون
رتبه 4 نظام رتبه بندی معلمان
گذراندن حداقل 120 ساعت دوره های آموزشی ضمن خدمت فرهنگیان
90% امتیاز ارزشیابی در رتبه 3
سابقه کاری حداقل 18 سال و سه سال سابقه در رتبه 3
حداقل 75 درصد از هر کدام از صلاحیت های عمومی ، تخصصی و حرفه ای معلمی
کسب حداقل نمره 70 در آزمون
رتبه 5 نظام رتبه بندی معلمان
سابقه کاری حداقل 24 سال و سه سال سابقه در رتبه 4
حداقل 85 درصد از هر کدام از صلاحیت های عمومی ، تخصصی و حرفه ای معلمی
گذراندن حداقل 100 ساعت دوره های آموزشی ضمن خدمت فرهنگیان
90 درصد امتیاز ارزیابی در رتبه قبلی
کسب حداقل نمره 80 در آزمون
امتیازات لازم برای کسب رتبه در جدول رتبه بندی معلمان 1403
معلمان پس از اینکه مدارک و مستندان خود را در سامانه بارگذاری کنند ، بر اساس امتیازاتی که کسب می کنند در یکی از رتبه ها قرار می گیرند. امتیازات لازم برای کسب رتبه به شرح زیر هستند :
رتبه آموزشیار معلم
• شایستگی های عمومی (300 امتیاز از کل) : 150
• شایستگی های تخصصی (260 امتیاز از کل) : 140
• شایستگی های حرفه ای (240 امتیاز از کل) : 120
• تجربه (200 امتیاز از کل) : 50
• امتیاز کسب رتبه 460
اعتبار مربی معلم
• شایستگی های عمومی (300 امتیاز از کل) : 180
• شایستگی های تخصصی (260 امتیاز از کل) : 150
• شایستگی های حرفه ای (240 امتیاز از کل) : 130
• تجربه (200 امتیاز از کل) : 70
• امتیاز کسب رتبه 530
رتبه استادیار معلم
• شایستگی های عمومی (300 امتیاز از کل) : 200
• شایستگی های تخصصی (260 امتیاز از کل) : 160
• شایستگی های حرفه ای (240 امتیاز از کل) : 160
• تجربه (200 امتیاز از کل) : 80
• امتیاز کسب رتبه 600
نمره دانشیار معلم
• شایستگی های عمومی (300 امتیاز از کل) : 230
• شایستگی های تخصصی (260 امتیاز از کل) : 200
• شایستگی های حرفه ای (240 امتیاز از کل) : 190
• تجربه (200 امتیاز از کل) : 130
• امتیاز کسب رتبه 750
رتبه استاد معلم
• شایستگی های عمومی (300 امتیاز از کل) : 260
• شایستگی های تخصصی (260 امتیاز از کل) : 240
• شایستگی های حرفه ای (240 امتیاز از کل) : 230
• تجربه (200 امتیاز از کل) : 170
• امتیاز کسب رتبه 900
برای مشاهده بهترین منابع مطالعاتی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ( آموزگار ابتدایی - دبیری - هنرآموز ) 1403 وارد لینک زیر شوید :